hits

Selger nye biler på nett

kommentarer 6 kommentarer

Bilprodusenter selger nå biler direkte til forbruker via nett - men ikke alle biler og med ett unntak ikke i Norge.

Dagens Næringsliv skriver i en artikkel nylig at bilbransjen henger langt etter andre bransjer på netthandel. Tesla er som mange vet et godt unntak, også her til lands. De fleste andre bilmerkene gir overfor DN uttrykk for noe i retningen av at kundene ønsker og setter pris på veiledning og service hos forhandleren. For noen er det sikkert riktig. For noen er det også sikkert feil. Den siste gruppen vil vokse mye de neste ti årene. E-handel og multikanal er om noen år vanlige ord i bilbransjen slik som det er i mange andre bransjer, tror vi.

I fjor sommer uttalte BMWs salgsdirektør i Tyskland til "Wirtschaftswoche" at de kunne tenke seg å selge alle modeller via internet, som et supplement til forhandlerkanalen. Forhandlerforeningen protesterte umiddelbart, kan vi lese i samme artikkel. Etter det har det vært stille fra begge parter. Det er synd for alle de som ikke synes det er en stor opplevelse å gå rundt i en bilbutikk med en selger på slep. 

Litt nett

Ikke desto mindre, bor du i Tyskland kan du nå bestilt den nye BMW i3 på nettet, og plukke den opp hos en egnet BMW-agent. I England kan du bestille Renault sitt billigmerke Dacia med noen få klikk og et depositum trukket på kredittkortet. "Order online" er noe av det første du vil se på hjemmesiden deres. GM har i USA kjørt frem sitt Shop-Click-Drive program. Du bestiller enkelt bilen på nett, og plukker den opp hos en forhandler nær deg. Medieyndlingen Tesla har alltid latt deg handle på nett. 

God eller dårlig idé

Om det er en god ide er det til syvende og sist forbrukerne som avgjør. Den som tenker på forbrukeren vinner i det lange løp. 

Fortsatt er det utvilsomt mange som vil foretrekke å handle i fysisk butikk. Handlemønstret er inngrodd hos mange, men ikke hos facebook-generasjonen. Muligheten for å ta på og prøvekjøre bilen kan kundene få gjennom et dedikert showroom, en konseptbutikk eller andre innovative muligheter. Bilprodusentene er allerede drivende dyktige på å forføre deg gjennom sine concept stores. I Paris, London og Milano er det høy wow-faktor og noe som appellerer til de fleste. Det er klart det kan skaleres ned og brukes også i mindre byer - les våre største byer. 

Både og

En bil kjøpt på nett behøver dessuten strengt tatt ikke være innom en forhandler i det hele tatt. Om ikke forhandleren gir noen merverdi er det heller ingen grunn til at denne skal være en del av leveransekjeden over tid. Dermed er det opp til forhandleren å sørge for at mange nok synes verdien av å gå via en forhandler er stor nok. Slik vil nye kanaler vil komme i tillegg til den eksisterende, ikke erstatte. 

Mye av en forhandlers inntjening kommer dessuten ikke fra selve nybilsalget, men fra alt som følger med og som ikke kan gjøres på nett. 

Foreløpig er forhandlerne beskyttet av delvis et inngrodd handlemønster som ennå ikke har endret seg tilstrekkelig, og delvis av at produsentene ikke fullt ut har utfordret den gamle forhandlermodellen. Produsent og forhandler er gjensidig avhengig av hverandre, men de er begge avhengige av kunden. Å forsøke å stoppe kundene fra å handle på den måten de vil er som å forsøke å stoppe tidevannet. Om du ikke selv gir de muligheten er det alltid noen andre som før eller senere vil gjøre det.

Nye vinnere

Norsk detaljhandel generelt har høyt kostnadsnivå. Resultatmarginene er syltynne hos norske bilforhandlere. I gjennomsnitt 1,5 % i fjor, melder bransjenettstedet Bilnytt. Flotte forhandleranlegg koster penger, samtidig må butikken være attraktiv for å forsvare sin plass som merkevarebygger. Her må det trolig tenkes mye nytt. 

Vi tror det ikke på sikt er mulig å se bort fra at kundenes kjøpsmønster og ønsker har endret seg og vil fortsette å endre seg. Det åpner for andre potensielt gode løsninger enn det vanlige "stort og kostbart forhandleranlegg i utkanten av byen"-løsningen. 

Historisk har skift i detaljhandel skapt nye vinnere. Den spede begynnelsen av direkte salg av biler over nettet vi nå ser kan være begynnelsen på store endringer som vil gå over lang tid. Om vi ser til andre bransjer snakker vi om langsomme endringer over 10 år eller mer. En McKinsey-analyse viste i fjor at av USAs ti største retailere målt etter omsetning i 1990, var bare fire av de på den samme listen i 2012. De seks andre var nykommere. Velkjente Amazon var den minste av de nye.

Vi tror at de som står som vinnere om 10 år er de som starter med å endre seg i dag. 

6 kommentarer

Geir

14.05.2014 kl.18:30

Og de som har innbyttebil må vel fortsatt ty til forhandleren?

OAN

15.05.2014 kl.17:29

Jepp, selvfølgelig ønsker mange å kunne fjerne mellomleddet ved å bestille bil direkte på nett. Spørs om det er like spennende å gå på posthuset å kjøpe en bok med frimerker hver gang man skal reklamere på noe, evt trenger service...

Poeng

16.05.2014 kl.22:01

Jobber selv som bilselger , og ser absolutt at kundenes adferd kommer til å endres...over tid. Fortsatt er det utrolig mange kunder som kommer til oss for å søke veiledning og hjelp ifb med en såpass stor investering. De vil også prøvekjøre, ta og føle på bilen. Alt kan ikke gjøres på nett. Får ukentlig oppsett fra kunder på biler satt sammen på nett, og disse bilene ville ofte blitt utrolig rare uten korreksjon og veiledning..

Er nok ikke mange bilforhandlere som vil ha biler i sine lokaler, disponible biler for demokjøring etc om kunden skal bestille den på nett. Dette er noe bilprodusenten må stå for selv..

Jonas Larsen

17.05.2014 kl.20:21

Norske bruktbil-kjøpere er langt fremme i hvert fall. Som bruktbilselger igjennom ti år ser jeg en enorm økning av kunder "langveisfra" som finner bilen på nett, gjør alle avtaler via mail\telefon og får bilen levert der de bor. Øvrige salg er som oftest også avklart pr. mail/telefon og kunden stikker bare "innom" for å sjekke at de faktiske forhold stemmer, skriver kontrakt, betaler og kjører hjem.

Andelen av kunder som trenger hjelp med modellvalg og annen veiledning er mindre enn noen gang.

Ser ingen grunn til at ikke nybilkjøp kan gjøres på nett!

Kjell

18.05.2014 kl.18:17

Jeg har kjøpt 5 biler på nettet uten å treffe forhandleren. Det går ledig fint. Jeg bor i Trondheim og kjøpte bil i Tønsberg i fjor. Dialog med selgeren var kun via Mail og tlf. Jeg har merket at bilselgerne synes at dette er rart, men hvis jeg som kunde synes det er ok, så bør det vel være greitt? De aller fleste liker ikke endringer som berører jobben deres , men verden går framover og vi må henge med;-)

poeng

20.05.2014 kl.08:35

hei kjell.. er nok ikke dette som menes med å kjøpe bil på nett. her er det snakk om å bestille bil direkte til fabrikk, uten noen ledd i det hele tatt. Ingen mail, ingen telefoner etc, kun klikking på forskjellige optioner osv, og så få bilen levert enten hjem eller til annen avtalt adresse. Jobber selv som bilselger og henger veldig godt med på mail og telefonhenvendelser fra alle steder i landet, og hadde du vært strategisk nok hadde du fått samme bil i Trondheim til samme pris. I vårt system er det ihvertfall ingen prisforskjell basert på hvor man bor i landet

Skriv en ny kommentar